Een beeld dat handelt over geloofwaardigheid (masker) en waardigheid (kroon)
over integriteit. Ontstaan in juni 2005; weliswaar als reactie op de inval in Irak, blijkt het actueler dan ooit te zijn. Of het nu gaat om zelfverrijking, om zelfbevoordeling, misbruik vanuit functie of om gewoon liegen. Leugen en laster lijken zich voor te doen op verschillende niveaus en in verschillende vormen. Het is van alledag en –nu in 2017-  nog steeds actueel.


Maten: 20 cm x 20cm x 20cm.

 

Harry de Roy:

“FIRST THE MASK, THEN THE CROWN”

“A sculpture that is symbolic for credibility, dignity and the danger of power.

Although being inspired by the worldstage of everyday, the result is almost a shakespearean play in bronze. With the use of two simple forms, a crown and a mask, this sculpture is symbolic for credibility, dignity and the danger of power.

Harry de Roy tells about this sketch in bronze:

One can read the message in two ways: If one is wearing a mask, and therefore is not open to others, one should drop it. The result in the end will be a crown on ones work and that of others. The second way to interpret the sculpture is that first the mask falls and then the crown, to be seen as a warning against vanity. We prefer to see it as a signal of hope for a better and transparent future, rather than a pessimistic view of cataclistic things yet to come. Repetition is the mother of all wisdom, therefore it should be appropriate to cast open communication in bronze and place it there where many people can see it and comprehend it’s intrinsic meaning “.

Harry de Roy (links) en Bert Nijenhuis, met op voorgrond het model.
Na afloop van een bezoek aan ABN Hoofdkantoor eind Maart 2007.

 -Perhaps a path to understand corruption; Let’s examine our own attitudes –

Dit beeld verdient het om op een groter formaat uitgevoerd te worden.
Voor wat betreft ‘het wereldtoneel’ dacht ik aanvankelijk aan een kunstinvulling bij een nieuw te bouwen theater in mijn woonplaats Enschede. Zogezegd als een verbeelding van het op een na laatste bedrijf. Maar, was het niet beter om het beeld te plaatsen in de vijver van het internationaal gerechtshof ?, of op het grasveld van het Vredespaleis? Of loop ik te hard van stapel ?
Onlangs heeft het beeld een passende plek gevonden. Natuurlijk ben ik zeer vereerd.

 

 

Mask and Crown

disappear
in your mask
never ask
crown your own
own your crown

when time goes by
don´t ask why
your mask and crown
are falling down
and nothing behind

nothing beneath
you’ve lost yourself
in that crown
in the horror of mask
what was your task?

mask and crown
are lying down
nothing beneath
nothing behind
just darkness in mind

Bob Boswinkel